Jas aan anders word je ziek

Blog - 'Jas aan, anders word je ziek' (door Sacha Schouten)

Het is herfst! ’s ochtends op de fiets is het best koud en ben ik blij met m’n winterjas, maar ‘s middags sta ik te puffen op het schoolplein. Als mijn dochters uit school komen, gaat hun jas direct uit want als je lekker gaat spelen dan zit zo’n jas alleen maar in de weg én is veel te warm. Toch hoorde ik op het plein meerdere ouders tegen hun kinderen zeggen: ‘jas aan, anders word je ziek’.

Is dat zo?

Word je ziek als je naar buiten gaat zonder jas? Nee, dat is dat niet zo. Er is een virus nodig om ziek te worden. Wel kan je het koud krijgen als je naar buiten gaat zonder jas. En als je het koud hebt, moet je lijf harder werken om op temperatuur te blijven. Hierdoor heeft het minder 'tijd' om op te treden tegen ongewenste ziektekiemen die je lijf proberen binnen te dringen.

Minder kans

Met je jas aan loop je dus minder kans om ziek te worden. Het is natuurlijk geen garantie. In deze tijd van het jaar wapen je jezelf het beste tegen ziektekiemen door gezond en gevarieerd te eten. Groenten en fruit vormen daarin een belangrijke basis.vHet voedingscentrum adviseert volwassen om per dag 2 stuks fruit te etenven minimaal 250 gram groenten. Voor een kind van 10 is dat 2 stuks fruit en minimaal 150 gram groenten.

Hulksmoothies

Meer groenten en fruit dus. Voor kinderen blijft dat vaak lastig. Ik maak voor mijn dochters tegenwoordig weer smoothies die ze dan meenemen voor de pauze op school.

Favoriet is de Hulksmoothie, die knalgroen is. Door de combinatie van 2/3 fruit en 1/3 groenten - in dit geval een combinatie van banaan, sinaasappelsap en spinazie - wordt de smoothie supergroen en proeven ze de spinazie maar een heel klein beetje. Zonder dat ze het door hebben, drinken ze zo al een deel van hun portie groenten van die dag.

Gezonde smoothie

Een smoothie met fruit én groenten is gezonder dan een smoothie met alleen maar fruit. Dit heeft te maken met de fructose (fruitsuiker) in fruit. Als je dus twee grote glazen fruitsmoothie drinkt, krijg je ongemerkt veel suiker binnen. Smoothies met groentehebben vaak een smaak waar je wel even aan moet wennen. Begin met smoothies waarin je 2/3 fruit en 1/3 groenten verwerkt. Ga in de loop van de tijd steeds meer groenten toevoegen en verander de verhouding naar veel groenten en een beetje fruit.

Inspiratie nodig? Googel op ‘smoothies met groenten’ en de recepten vliegen je om de oren.

 

Een fijne herfst!

Sacha Schouten

Fruit in de klas

ANS & Co | info@ansenco.nl | 06 284 282 67 | www.facebook.com/ansenco